פורים חל בסופ”ש הקרוב!
אי אפשר להתעלם מהיום הגדול הזה ומהסיפור הנפלא שבמגילת אסתר, ולכן במדור השבוע אתייחס למגילת אסתר בדגש על הפן הזוגי.
דפוס זוגיות מיוחד מצאנו בין אסתר למרדכי. רובינו גדלנו על העובדה שאסתר הייתה בת מאומצת למרדכי שאימץ אותה בעודה יתומה. אך האמת היא, שלפי מדרשי המגילה מרדכי נשא את אסתר לאישה. “ובמות אביה ואמה לקחה מרדכי לו לבת” – ודורשים על כך שהקריאה צריכה להיות ל”בית” ולא ל”בת”, כלומר שהקים איתה בית של קשר נישואין.
מערכת היחסים בין מרדכי ואסתר היא מעניינת ומרתקת. הפסוקים מדברים בעד עצמם:
“לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה כי מרדכי ציוה עליה אשר לא תגיד”
“אין אסתר מגדת מולדתה ואת עמה כאשר ציוה עליה מרדכי. ואת מאמר מרדכי אסתר עושה…”
“ותאמר אסתר למלך בשם מרדכי”
ניתן להרגיש מבין המילים שהדגשתי בפסוקים, שאסתר המלכה היא אישה,YES MAN””, למופת. כל מה שבעלה אומר לה היא עושה. צייתנית, “חלומו” (האומנם?) של כל גבר.
אלא שמאוחר יותר במגילה אנו מגלים שהדברים מתהפכים לחלוטין.
כאשר מרדכי מספר לאסתר על גזירת המן על היהודים ועל כמה המצב נורא, הוא לא באמת מגיע עם פתרון ממשי ומוחשי לבעיה. רק בא ואומר לאסתר מה לא לעשות: “אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים, כי אם החרש תחרישי בעת הזאת… את ובית אביך תאבדו…”. או קיי, בעלי, שמעתי, המצב נורא, יש גזירה, לא בטוח שאני אנצל, שאצליח לברוח מהמלך… נו, מה הלאה יש לך רעיון/פתרון????
ובאמת לא רואים שמרדכי יועץ ומציע משהו, לא לאסתר ולא לעמו. כאן מבינה אסתר שזה הזמן להפסיק עם הכניעה, ההתבטלות וה”YES MANIA” וצריך לקחת את המושכות בידיים!
בלי להתבלבל רוקמת אסתר הנביאה תוכנית גאונית בראשה והופכת היא להיות הדומיננטית והמובילה. בלי לחשוב פעמיים פונה אסתר למרדכי ומצווה עליו באופן ישיר שלא משתמע לשני פנים: “לך כנוס את כל היהודים… וצומו עלי… שלושת ימים… ובכן אבוא אל המלך שלא כדין…“. את מה שמתכננת אסתר לעשות בפועל היא לא מגלה לאיש, גם לא לבעלה.
ומה נכתב לאחר ציווי אסתר לבעלה? נפלא ממש – “ויעבור מרדכי ויעש ככל אשר ציותה עליו אסתר”. מרדכי בין רגע הופך להיות הוא הצייתן, המקשיב לדברי אשתו ומתבטל לדבריה.
ומה קרה בסוף? ה”ספייס” שאסתר ביקשה לעצמה על מנת להפעיל את תוכניותיה הגאוניות עושה פירות. אסתר משתמשת בכל הכלים הנשיים העומדים לרשותה:
היופי שלה (מתאפרת ומתקשטת לפני שהיא נפגשת עם המלך, ובמילים אחרות “דופקת הופעה”, כדי לבלבל את המלך).
גורמת קנאה למי שמאוהב בה (הרי המלך אהב את אסתר והיא פעמיים מבקשת מהמלך שגם המן יבוא למשתה היין שהיא עורכת… מה הולך פה?… “הגם לכבוש את המלכה עמי בבית?! חה חה חה)
משתמשת ברוך, בעדינות ובבכי נשי המעוררים רחמים כדי שהמלך ירחם עליה ויבטל את הגזירה מעל בני עמה – “ותבך ותחננן לו”.
מה התוצאה? היא הצליחה ובגדול! שמה נחקק לעד בדפי ההיסטוריה היהודית, כל שנה מזכירים “ברוכה אסתר”, ילדות רבות מתחפשות אליה (לפחות פעם, היום הן יותר בקטע של וונדר וומן, היא כנראה אסתר של העידן החדש). וגם הבת שלי קרויה של שמה…
מה מלמדת אותנו אסתר בהיבט הזוגי שבין הבעל לאשה בכל ההתנהלות הגאונית שלה?
שאכן, יש מקום לפעמים לתת לבן הזוג להנהיג ולהוביל כשהדברים מתנהלים בצורה הגיונית וראויה. זה עושה לו טוב, החלק המשפיע החיובי שבו בא לידי ביטוי, הוא לוקח אחריות על הקשר ועל הסיטואציות, מנהל אותן ולא נותן להן לנהל אותו. אין צורך להתערב לבעל בכל דבר, לסתור את דבריו ולהראות ש”גם לך יש מילה”.
אומנם, לפעמים הגבר צריך דווקא אותך, את ההנהגה שלך, את העצה שלך, את היוזמה והבינה הנשית המבריקה שלך. לא תמיד הוא ידע מה לעשות, לא תמיד לכל דבר יהיה לו פתרון. גם גברים לפעמים הם חסרי אונים וזקוקים לתושיית בת הזוג שלהם כדי לקדם עניינים ולצאת ממצבים מביכים ונואשים. כשיש צורך בדבר אל תפחדי ליזום, ליצור, להיות מקורית – לקחת את ההנהגה לידיים! בפרט כשאת חושבת שבעלך טועה ולא שם לב לדברים שאת כן שמה לב אליהם – קחי את המושכות לידיים! אסתר מלמדת אותך שאת יכולה להצליח ובגדול. וגם בעלך יבין לבסוף איזה מזל יש לו, שאשתו לקחה את ההנהגה לידיה במקרים שהוא היה ממש צריך את תושייתה ואת תבונתה.
פורים שמח!