עדכונים חמים
עדכונים חמים
הקמת שדה התעופה בחדרה
שיחות זום שדה התעופה בחדרה

הקמת שדה התעופה בחדרה

ממשיכים להיאבק: “רעיון רע והרסני”

 

 

ראש עיריית חדרה פנה השבוע לשרת הפנים, שרת התחבורה ויו”ר הות”ל בבקשה לדחיית ישיבת הועדה בנוגע לתכנית להקמת שדה תעופה במזרח העיר, שנקבע להתקיים בעוד כשבועיים * בהמשך לפנייתו של גנדלמן, התקיים השבוע דיון בזום עם שרת הפנים בנושא המאבק כנגד הקמת השדה

לאחר ששיגר מכתב לשר האוצר אביגדור ליברמן בנוגע לתכנית להקמת שדה תעופה במזרח העיר, שתהווה כלשון המכתב “עול כלכלי כבד מאוד על המדינה, המוערך בסדרי גודל של כ 2-3 מיליארדי שקלים הוצאה ישירה וללא כל הצדקה סבירה, למעט הרצון המובהק של רש”ת (רשות שדות התעופה) ורת”א (רשות התעופה האזרחית) להקים שדה תעופה דווקא בחדרה”, ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן ממשיך ביתר שאת לפעול במישור הפוליטי על מנת לעצור את התכנית.

חבר המועצה ומחזיק תיק הנדסה רון שגן

השבוע נשלח מטעמו מכתב נוסף לשרת הפנים איילת שקד, לשרת התחבורה מירב מיכאלי וליו”ר הות”ל עו”ד שלומי הייזלר, בו הוא מבקש בכל לשון של בקשה לדחות את ישיבת הועדה לתשתיות לאומיות לדיון בתכנית להקמת השדה שנקבעה ל 13.9.21, בה תובא התכנית המפורטת למטרת העברתה להשגות הועדות המחוזיות.

זאת, לאחר שהועדה אימצה באופן גורף את עמדת רש”ת “ולא מצאה לקבל ולו אחת מכל הטענות המקצועיות והתכנוניות הרבות והממוסמכות שפרשה בפניה חדרה, לרבות באמצעות מומחים בעלי שם ברמה הלאומית והבינלאומית”. בנוסף, כפי שציין גנדלמן, חרף בקשת חדרה כי טענותיה יובאו בפני חברי הוועדה, קודם התכנון המפורט של השדה מאחורי גבה של חדרה וכך גם נקבע הדיון בוועדה.

במכתבו לשרת הפנים והתחבורה וכן ליו”ר הות”ל, שנשלח כאמור השבוע, גנדלמן פורש את השתלשלות האירועים, החל משנת 2019, אז קפץ שמה של העיר חדרה כמועמדת מובילה לאכלוס שדה תעופה חדש המיועד לשמש כשדה חלופי לפעילות השדות המפתנים מהרצליה ושדה דב בתל אביב, “זאת בסתירה למהלך הדברים עד אז ובלא ששותפה כלל בתהליכי הבדיקה והחשיבה.” בהמשך לכך עתרה עיריית חדרה לבג”ץ ” כנגד ההחלטה התמוהה והחפוזה, ולאחר ששופטי ההרכב מתחו ביקורת על התנהלות הועדה ובפרט הדרתה של חדרה מהתהליך שקדם להחלטה, המליצו לנציגי המדינה להחזיר את ההליך לבחינת החלופות השונות לבדיקה נוספת במסגרתה יתאפשר לראשונה לנציגי חדרה לפרוש את טיעוניהם, ובהתאם הוסכם בפסק הדין על מחיקת העתירה כנגד הסכמת המדינה לקיום ההליך הנוסף כאמור.”

בהמשך להחלטת בג”ץ, נערכה בחודש יולי 2020 ישיבה במשרדי הות”ל, שם השמיעו נציגי חדרה והמועצה האזורית מנשה את טענותיהם, עליהן השיבה רשות שדות התעופה חודשים ספורים אחר כך. חדרה הגישה את תשובותיה להתייחסות רש”ת בתוך כחודש, כאשר ההתייחסות של הועדה הגיעה שוב, רק אחרי חודשים מספר, ובמסגרתה כאמור, אימצה הועדה את עמדת רש”ת באופן גורף.

למעשה, קידום התכנון המפורט של השדה בתחום חדרה מזרח נעשה מאחורי גבה של חדרה, שהמתינה למענה לדרישתה להביא את טיעוניה והתייחסות הצוות המקצועי לעניין בחינת החלופות לידיעת חברי הועדה “ובלא שמי מקרב גורמי הועדה מצא לנכון להתייעץ עמה, לערוך תיאום כלשהו או לפנות לקבלת נתונים.” כך ציין גנדלמן במכתבו והוסיף כי “עם היוודע הדר, ביקשו גורמי עיריית חדרה לעיין במסמכי התכנית, אך עד מהרה התברר כי אלה טרם הועלו לאתר מינהל התכנון והעלאתם נעשתה רק לאחר הפנייה.”

גנדלמן הדגיש במכתבו כי התכנית להקמת השדה בגבולה המזרחי של חדרה בסמיכות לשכונות מגורים ואזורים המיועדים לפיתוח עתידי שמטיל מגבלות בנייה ופיתוח משמעותיות, הנו בעל משמעות עצומה והרסנית על גורלה וסיכויי התפתחותה של העיר, וכי אין מקום להמשיך ולקדמה בחופזה ותוך התעלמות בוטה מהנהלת העיר. למעשה, אם אכן יתקיים הדיון במועדו, המשמעות היא קבלת החלטה המבוססת על נתונים חלקיים ושגויים שיובילו לתכנון שגוי, בשל פרק הזמן הקצר שנותר לגיבוש התייחסות חדרה למסמכי התכנית. בנוסף, ציין גנדלמן כי אין בות”ל כל נציג לשלטון המקומי, מה שמהווה הפרה של הוראות חוק התכנון והבנייה לעניין הרכב הועדה. “היעדרו של נציג לשלטון המקומי מהווה באופן כללי פגם של ממש, ובמקרה זה מקבל משנה תוקף, שהרי הקמתו של שדה תעופה חדש בסמוך ליישובים רבים קולו של השלטון המקומי הכרחי שיישמע בדיון. בהתאם, גם נימוק זה מתבקש שיוביל למסקנה בדבר דחיית הדיון, על מנת לאפשר מינויו של נציג מהשלטון המקומי כמצוות המחוקק.”

לסיכום ולא לפני שביקש לברך את השרות בתפקידיהן החדשים ולאחל להן איחולי הצלחה, ביקש גנדלמן להציג בפניהן את הכשלים בהליך התכנוני של השדה, כמו גם במוצר התכנוני המוצע ולאפשר לו את ההזדמנות לשכנען כי מדובר “ברעיון רע והרסני המקודם בעיוורון”. גנדלמן הוסיף, “בקשתי אליכם כי תשכילו לעצור לרגע את הרכבת (או שמא המטוס) הדוהרת בתוואי שנקבע באופן שגוי בתחילה, ומאז פועלים גורמי המקצוע להשלמת המשימה בלא לעצור ולהתבונן בכשלים נכוחה, ולו על מנת לאפשר לי לפרוש בפניכן את המצב לאשורו והכשלים אשר ברורים לכל מי אשר עיניו בראשו, וכן על מנת לאפשר לחדרה שהות סבירה ללמוד את מסמכי התכנית המורכבת אשר איש לא מצא לנכון למסור לה ואשר הועלו לאתר רק בימים האחרונים.”

בהמשך למכתבו של גנדלמן לשרת הפנים ושרת התחבורה, התקיים השבוע דיון בזום עם שרת הפנים איילת שקד, שעסק בנושא המאבק כנגד הקמת שדה התעופה במזרח חדרה. המפגש נערך בהשתתפות ראשי רשויות האזור: ראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן, ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה, ראשת מועצת עמק חפר ד”ר גלית שאול, ראש עיריית באקה אל גרבייה ראאד דקה, ראש המועצה המקומית אליכין עזורי שרוני, וראשת מועצת פרדס חנה כרכור הגר פרי יגור, שדרשו מהשרה להתערב בדחיפות בנושא.

חבר המועצה ומחזיק תיק הנדסה רון שגן, שהשתתף בדיון, מסר כי הפגישה עם השרה שקד הייתה טובה מאד, “ראש עיריית חדרה, ראש המועצה האזורית מנשה אילן שדה ואחרים, העבירו מסר ברור לפיו כ 200 אלף תושבי האזור לא רוצים את שדה התעופה הזה ממגוון סיבות, והבהירו כי הם רואים בשדה הזה פגיעה משמעותית, הן בתושבי חדרה ויישובי הסביבה, והן בפוטנציאל ההתפתחות של העיר חדרה, בתכניות שנמצאות בשלבי אישור מתקדמים כמו תכנית שכונת הפארק שלב ב’, וגם בתכניות התחדשות עירונית במזרח העיר, כמו היוגוסלבים ואחרות.” לדברי שגן, “בעוד שהשרה אמרה כי הדיון שנקבע הוא רק תחילת התהליך וכי הוועדה תשמע את השגותינו בחפץ לב, דרשנו לדחותו כדי להיערך אליו כראוי, ומשום שאנחנו רואים בדיון הזה כאבן דרך מרכזית שיהיה קשה מאד לחזור ממנה אחורה, כשרוב התוכניות שמופקדות להשגות למעשה ממשיכות קדימה ומסתיימות בהפקדה מלאה.” עוד הוסיף שגן כי במהלך הדיון הציגו המשתתפים לשרה פתרונות חלופיים להקמת השדה, כגון מגידו, שדה תימן ושדה התעופה בחיפה, שהשדה עובר אליו באופן זמני גם כך, ואפילו בסיס ח”א חצור המתפנה, שיוכל להוות אופציה חלופית מתאימה. “השרה חשבה על חלופה זו במקביל והנחתה את יו”ר הות”ל עו”ד שלומי הייזלר, לבחון גם את החלופה הזו. אני מאמין שקיימת אחדות מטרות בינינו לבין השרה בנושא בחינת חלופות נוספות לפני הפקדת התכנית וסגירת הגולל על חלופת חדרה.”

 

 

השארת תגובה

;
גלילה לראש העמוד
small_c_popup.png

פרסום לעסק שלכם
כל עסק צריך
מבט מקומי

דילוג לתוכן