עדכונים חמים
עדכונים חמים
ההבדל בין רואה חשבון מבקר לבין מנהל כספים
רואה חשבון פיננסי

ההבדל בין רואה חשבון מבקר לבין מנהל כספים

מספרים על רואה חשבון ומנהל כספים שהלכו לטיול באזור השלולית הגדולה.

בעודם מדברים על נושאים שונים מבחין רואה החשבון בצפרדע ואומר למנהל הכספים: “אם תבלע את הצפרדע הזו, אני אתן לך 1000 ₪.” מנהל הכספים נענה לאתגר ובולע את הצפרדע.
החברים ממשיכים ללכת ופתאום מנהל הכספים מבחין בצפרדע ואומר לרואה החשבון: “עכשיו אם אתה תבלע את הצפרדע הזו, אני אתן לך 1000 ₪.” גם רואה החשבון נענה לאתגר ובולע את הצפרדע.
ממשיכים החברים ללכת ואומר מנהל הכספים לרואה החשבון:” מאחר שאתה צריך להעביר לי 1000 ₪ ואני צריך להעביר לך 1000 ₪, אנחנו בעצם לא חייבים כלום זה לזה.”
אומר לו רואה החשבון:” נכון, אבל היה לנו מחזור מכירות של 2000 ₪”

אני נשאל רבות על הצורך בליווי פיננסי שוטף לחברות בשלבים שונים – מנהל כספים (CFO)   במיקור חוץ, ושומע כי “לחברה יש כבר רו”ח שאנו מאוד מרוצים ממנו.” לכן חשוב להבהיר את ההבדל בין התפקידים וחשיבותם המשותפת לכל חברה ובכל שלב.

תפקידו של רואה חשבון חיצוני הינו סיכום הפעילות הפיננסית בדיעבד – בעל העסק מעביר לרו”ח דיווחים אודות פעילותו הפיננסית (הכנסות, הוצאות, חוזים וכדו’), ורואה החשבון עורך אותם לדוחות כספיים המציגים את פעילות העסק, נכסיו והתחייבויותיו לאותה נקודת זמן.

ישנה ציפייה מרואה החשבון לסיוע בניהול התקציבי בראייה קדימה. אך בפועל, תפקידו הינו לסכם ולתעד את פעילות העבר.

לרואה החשבון אמות מידה קבועות ומקצועיות, שעל פיהן מוצג המידע הנדרש בדוחות ולרשויות המס. אך מידע זה אינו נותן מענה לצורכי ההנהלה, המצפה לקבל מידע פיננסי שיעזור לה לשלוט בהתנהלות הכספית ולקבל החלטות כגון: מהי הרווחיות של העסק או מוצר מסוים, מהי ההשקעה הנדרשת לגיוס אנשי מכירות או פיתוח ומה צפי ההכנסות בגין פעילות חדשה. על שאלות אלה דוחותיו של רואה החשבון אינם עונים.

מנהל הכספים הינו מי שממוקד בבקרה שוטפת של הפעילות הפיננסית, מספק דוחות שונים ומעודכנים בסיוע להנהלה בקבלת החלטות ונותן צפי תזרימי על בסיס הפעילות השוטפת ובהתאם לתקציב המתוכנן.  בנוסף בוחן מנהל כספים את התוכניות העסקיות בראייה כלכלית, ומנהל את התקציב בהתאם, כדי להגיע ליעדים העסקיים שהוגדרו. גיוס מנהל כספים לחברה תלוי בהיקף הפעילות הפיננסית והצרכים של החברה, אך התפתחות עסקית משתנה מביאה לכך שבכל שלב ניצבים צרכים פיננסיים ועסקיים אחרים, הדורשים בעל מקצוע ייעודי לנושאים אלה.
מנהל הכספים בחברה צריך להיות בעל ידע במימון ואולי אף ידע בתחום המשפטי, יכולת מו”מ וכמובן – חשיבה עסקית.
בשלבים השונים בחברה מנהל הכספים יכול להקים מערכת שליטה ובקרה פיננסית, לתמחר את המוצרים על בסיס חישובים כלכליים שונים, לבחון עלויות מימון וגיוס עובדים ולנתח את התוצאות הפיננסיות בכל שלב הנדרש ע”י ההנהלה.

לכן תפקידם של השניים – רואה החשבון המבקר של החברה ומנהל הכספים של החברה – הינם תפקידים שונים, משלימים זה את זה ונחוצים לכל חברה ובכל שלב. רואה החשבון, שתפקידו תיעוד הפעילות הפיננסית בעבר ודיווח לרשויות המס,  ומנהל הכספים שתפקידו הסתכלות קדימה – בחינת תוכניות עסקיות, ניהול תזרים ותקציב, מתן זווית ראייה כלכלית-עסקית ומתן מידע בזמן אמת להשגת היעדים העסקיים.

חברות, אשר מחזורי המכירות שלהן אינם מצדיקים העסקת מנהל כספים במשרה מלאה, יכולות לקבל שירותי ניהול כספים במשרה חלקית ובעלות כספית מתאימה לצורכיהן, תוך קבלת כל היכולות הפיננסיות, המידע הדרוש וכמובן ניסיון וראיית שוק רחבה.

  • המידע בכתבה אינו מהווה המלצה, אינו מהווה ייעוץ ואינו תחליף לייעוץ

 

יואב שטרן בעל משרד לליווי פיננסי, ליווי עסקי ופתרונות מימון ואשראי שונים  לעסקים וחברות.
מייל:  yoav@yoavstern.co.il
טלפון: 052-6909595

 

השארת תגובה

;
גלילה לראש העמוד
small_c_popup.png

פרסום לעסק שלכם
כל עסק צריך
מבט מקומי

דילוג לתוכן