עדכונים חמים
עדכונים חמים
חולמים על להפוך את הבית לחדר בריחה
ניסויים מדעיים כלמידה חוויתית בטכנודע חדרה- צילום יחצ

חולמים על להפוך את הבית לחדר בריחה

“חינוך למדע וטכנולוגיה מתחיל בכל בית”

חולמים על להפוך את הבית לחדר בריחה מדעי? רוצים שהילדים ילמדו לייצר סרט אנימציה? שיחקרו את מערכת השמש ואת מערכת הנשימה?

משימות מדעיות בטכנודע – צילום רמי זרנגר

המרכז המדעי טכנודע חדרה משיק תוכנית מדעית יוצאת דופן, המעודדת חינוך למדע בכל בית דרך חווית למידה אחרת הכוללת: למידה התנסותית בבית, ערכות ניסוי ביתיות, חדרי בריחה ביתיים וסרטוני הדרכה ביוטיוב.

בעקבות המצב והסגר המתמשך, ואי הרצון מצד התלמידים להמשיך וללמוד דרך פלטפורמת הזום, הצוות האקדמי של הטכנודע בחדרה פיתח מודל חדשני להוראה התנסותית של מדע וטכנולוגיה.

מדובר בלמידה חדשה המבוססת על תשתית ה”יוטיוב”, כך שאיכות התמונה גבוהה, התלמיד יכול להתקדם בקצב למידה אישי ולראות קטעים מסוימים בסרטוני ההדרכה, מספר פעמים.

בנוסף, ניתן ללמוד מול “טלוויזיה חכמה” ו”להרוויח” עמדות מחשב נוספת בבית. תהליך הלמידה מתחיל בסרט אטרקטיבי המוביל את תהליך הלמידה, בו מתואר סיפור מקרה מאתגר.

הילד/ה מקבלים ערכות מדעיות שכוללות ניסויים ובניית מודלים, כך שתהליך הלמידה הופך להיות פעיל, חוויתי ומשמעותי.

המתודה החדשנית, “טכנודע עד אליך”, מתאימה לכל בית, אפילו לילדים ששוהים בבידוד, וכוללת חדרי בריחה מדעיים, ערכה מדעית על מערכת השמש, קופסאות חקר שדרכן מגלים מהו החומר המסתתר בהן, ערכה ליצירת סרטוני אנימציה ביתיים, ערכה מדעית לחקר גלגולי האנרגיה, צבעים מהטבע, סחרור אלקטרומגנטי, משחק מדעי של סוכנים חשאיים שחוקרים פולימריים, ערכה לחקר מערכת הנשימה, ערכת הטלסקופ שחוקרת אור ואופטיקה ועוד.

“מערכות החינוך בארץ ובעולם מתמודדת כבר כמעט שנה רצופה עם אתגרים גדולים בהוראה מרחוק המבוססת על הזום.

המגבלות של הוראה ולמידה לאורך שעות רבות מול מסך, לצד בעיות טכניות שבמרכזן איכות תמונה נמוכה ועד מחסור במחשבים בבתי התלמידים ובבתי הספר, הביאה את צוות הטכנודע לפתח מודל חדשני הנקרא – “טכנודע עד אליך,” מספר גדי מדור, מנכ”ל הטכנודע חדרה.

“בשבוע רגיל של פעילות אנחנו רגילים לראות בטכנודע מעל 400 ילדים בפעילויות שונות, וכעת אנחנו מגיעים אליהם עד הבית, במטרה לשמור על ערכי החינוך למדע וטכנולוגיה – גם בתקופה מאתגרת זו.”

במיזם “טכנודע עד אליך” נבנו במיוחד מעל 10 יחידות לימוד שונות, המלוות בסרטון וערכות מדעיות:

1.מערכת השמש – טיסה לחלל? ערכה המיועדת לתלמידי כיתות ג’ ומעלה. בעזרת הערכה התלמידים זוכים להכיר מקרוב את מרכיבי מערכת השמש ומאפייניה העיקריים. הערכה מכילה דגמי כדורים ואבקות לצביעה. לכל כוכב לכת צבע וגודל ייחודיים. בנוסף, הערכה מכילה מעגל חשמלי ותאורה, לצורך בניית השמש. כמו במערכת השמש האמיתית כך גם בערכה, השמש היא הכוכב היחיד שמאיר ומפיק אנרגיה. הערכה מעניקה למשתמש חווייה לימודית משמעותית לצד עשייה והפעלת מיומנויות מוטוריות מהנות. סרטון נילווה: https://youtu.be/kTVfEzMWwNg

2.קופסת החקר – הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסה. הערכה מיועדת לתלמידי כיתות ב’ ומעלה. הערכה מציבה בפני התלמידים אתגר ומשימה – לגלות מהו החומר הסודי הנמצא בתוכה. חומר זה, המצוי בתוך קופסית קטנה בערכה ניתן לגילוי באמצעות ניסויים שונים אותם מבצעים הילדים. “מסע הגילוי” אותו חווים הילדים מגוון ומרתק. חלק מהרמזים נמצאים בתוך הקופסה וחלק מהרמזים מתגלים לעיני הצופה רק לאחר ביצוע הניסוי. גילוי הרמזים מלווה בשימוש בעקרונות מתחומי הכימיה, האופטיקה ועוד.

בליווי הסרטון: https://youtu.be/iDEB5QWkFc4

3.יצירת סרטים – ערכה המיועדת לתלמידי כיתות ב’ ומעלה. באמצעות הערכה התלמידים מגלים את סודות האנימציה ודרך פעולתה של העין האנושית. הערכה מכילה מספר ניסויים המדגימים את “זיכרון העין” האנושית וכיצד נוצל עיקרון זה לצורך יצירת סרטי אנימציה. התלמידים בונים דגם פעיל של “זואוטרופ” – מכשיר עתיק המסוגל להחיות סדרה של תמונות עוקבות ע”י שימוש ב”עקרון המשכיות הראייה”, ולהפוך אותן לסרטון אנימציה.

4.גילגולי אנרגיה – ערכה המיועדת לתלמידי כיתות ג’ ומעלה, מטרת הערכה היא ללמד את המשתמשים את מהות המושג המדעי “גלגולי אנרגיה”. התלמידים בונים מכונית חשמלית הנעה על בסיס עיקרון זה. בניית המכונית דורשת מהתלמיד הבנה של חוקי ניוטון ומיומנות מוטורית בסיסית. בין חלקי המכונית מצוי מדחף אותו התלמידים צריכים למקם על מנת לקבוע את כיוון הנסיעה, מיקום המדחף ובניית המעגל החשמלי מחברים בין האנרגיות השונות – חשמלית, רוח ותנועה ומעבירות ללומד את המשמעות של מעבר מסוג אנרגיה אחד למשנהו על מנת לקבל תוצאה רצויה.

5.משחקים בחוקי הפיזיקה- הילדים הופכים לחלק מצוות החיפוש שהגיע במיוחד מישראל על מנת לחפש את אמיר שטס לטייל בהודו. החיפוש אחריו הוביל אתכם לסייר בג’ונגלים ובהרים. כדי לשרוד ולצלוח את המשימה, עליכם להכיר את חוקי הפיזיקה תוך כדי התנסויות המצויות בערכה. תכירו את הגשר המיוחד שהגה לאונרדו, תעסקו במרכז כובד ובאווירונאוטיקה.

6.צבע מהטבע- בעולם נפלא וצבעוני חיו באושר שתי ילדות מקסימות. לפתע הגיע מכשף והטיל כישוף נורא ואיום! הוא העלים את כל הצבעים למעט שלושת צבעי היסוד: אדום, כחול, צהוב. משימת הילדים היא לעזור לילדות להעלים את הכישוף! באמצעות התנסויות המצויות בערכה, התלמידים יפיקו צבעים חדשים, ילמדו מהי כרומטוגרפיה ויתנסו בניסויים נוספים אשר יעזרו להפוך את העולם שוב לצבעוני.

7.סחרור אלקטרומגנטי – בזמן שהילדים משחקים להנאתם בגן השעשועים השכונתי, הם עדים לחטיפה מסתורית של אחד הילדים – פרנקי. הם לא יכולים להישאר אדישים ומחליטים להצטרף לאימו של הילד במסע מאתגר אשר מטרתו למצוא את פרנקי. כדי לפתוח את אחת הדלתות המובילות לפרנקי – יצטרכו הילדים לגרום לבורג להסתובב יותר מ-300 פעמים לשנייה, ללמוד על שדה מגנטי וכוח לורנץ ועוד….

  1. ערכה לגילוי פולימרים – הילדים נבחרו לקחת חלק בקבוצת סוכנים חשאיים בהעברת נוזל מסתורי העתיד לשנות את פני האנושות כולה. הפרופסור היחיד שמסוגל לבדוק את יעילות הנוזל גר במדינה עוינת. העירו את הילדים באישון לילה על מנת שהמשימה תבוצע בחשאיות מלאה ובאופן מידי. ידוע להם שבבדיקת העלייה למטוס לא יאפשרו להם להעלות נוזלים לתא הנוסעים, ולכן עליהם למצוא פתרון מידי המצוי בערכה אשר יעזור להם בכל זאת להעבירו בבדיקה. מהרו, זמן הטיסה מתקרב.
  2. מערכת הנשימה – במהלך משחק כדור נפגע אחד השחקנים בחזהו ומובהל לטיפול בבית החולים. תוך כדי הטיפול במשה ביחידה לסימולציה רפואית בטכנודע מתפתח דיון על מערכת הנשימה ותפקידיה, על המקרה שאירע ועל אופן הטיפול בפציעה מסוג זה. בפעילות יעסקו הילדים בחשיבות הסרעפת בתהליך הנשימה, בתהליך עצמו על שלביו השונים ואף יבנו דגם שימחיש זאת בצורה חוויתית וברורה.
  3. הטלסקופ – ערכה המיועדת לתלמידי כיתות ו’ ומעלה, מטרת הערכה היא לחשוף בפני הילדים עקרונות מדעיים בנושא אור ואופטיקה בדרך חוויתית ומהנה. הערכה מלווה בחדר בריחה וירטואלי הטומן בתוכו רמזים שבעזרתם נוכל להימלט מהחדר. כל רמז מייצג עיקרון מדעי ומשימה מאתגרת הניתנת לפתרון בעזרת מרכיבים המצויים בערכה ובחדר הווירטואלי. החדר עשיר בתכן מגוון: סרטונים, שמע, אנימציות והדמיות, כל זאת בשילוב הערכה מאפשר ללומד סביבה רב מימדית מעניינת ומעשירה.

מחיר הערכות ינוע בין 45 ₪ – 79 ₪

לפרטים והזמנות באתר http://www.technoda.org.il/

ובטלפון 052-5380343 (אשת הקשר מרים)

 

 

השארת תגובה

;
גלילה לראש העמוד
small_c_popup.png

פרסום לעסק שלכם
כל עסק צריך
מבט מקומי

דילוג לתוכן