עדכונים חמים
עדכונים חמים
טור שבועי מאת סגן ראש העיר טל אליהו 

טור שבועי מאת סגן ראש העיר טל אליהו 

עמידה בהנחיות מחד גיסא והמציאות מאידך גיסא * התמודדות העצמאים בעידן הקורונה 

טור שבועי מאת סגן ראש העיר טל אליהו 

הציבור והמסכות  

אומנם רק בתחילת אפריל (לפני קצת יותר מחודשיים) נחתם הצו המחייב עטית מסיכה במרחב הציבורי, אך נדמה שהיא פה כבר מזמן.  

כפי שישראל הייתה מהראשונות לסגור את השמיים, גם בנושא המסכות היא הקדימה מדינות רבות. כיום חובת עטית מסיכה נהוגה בכ־50 מדינות, ובהן צ’כיה, אוסטריה, גרמניה, טורקיה ואחרות. בישראל הקנס על אי עטית מסיכה עומד על 200 שקלים, אך כמעט שלא נאכף. במדינות המפרץ, להבדיל, הוכרז באמצע החודש על קנס שעשוי להגיע לסכום של 55 אלף דולר או שלוש שנות מאסר למי שלא יעטה מסיכה בציבור. בארגון הבריאות העולמי החזיקו עד לסוף השבוע האחרון בעמדה שלפיה אין תועלת בעטיית מסיכות בציבור הרחב אלא רק בקרב החולים. אלא שביומיים האחרונים הרחיב ארגון הבריאות העולמי את ההמלצה שלו לעטות מסיכות במקומות שבהם הנגיף מתפשט ובתנאים שבהם אי אפשר לשמור על ריחוק פיזי, כמו בתחבורה ציבורית או בחנויות. בארגון הדגישו כי “מסיכות לבדן אינן מגינות מקורונה, ויש להשתמש בהן כחלק מאסטרטגיה“. חבל שבמקום לנזוף בנו ולדרוש מהציבור להיות “ממושמע”, אנשי המקצוע במשרד הבריאות לא משתפים בנתונים מחקריים שיש בידיהם ושיכולים להעיד על יעילות השימוש במסכות. עטית מסיכה, כמו חיסון לילדים, היא לא רק דאגה לבריאות האישית, אלא גם אקט של סולידריות חברתית והגנה על האחרים. כשאנו מתחסנים, אנו מגנים על אנשים חולים או מבוגרים שאינם יכולים להתחסן. המסכה לא תגן עליי אם אדם חולה לידי לא יקפיד על כך. 

 משבר הקורונה הביא לקריסתם של עסקים קטנים רבים, שאינם יודעים איך להתמודד עם המציאות החדשה. איך בדיוק אפשר לייצר צמיחה עסקית בתקופת משבר? 

המילים “יציאה ממשבר” הופכות פעמים רבות את המשבר לחמור יותר. נתחיל בכך שהמילה משבר היא מילה מופשטת. משבר של מסעדה שונה ממשבר של עו”ד. לא ניתן לדבר על יציאה ממשהו שלא ברור לגמרי מה הוא. כדי באמת לצאת מהמשבר, כדאי שבעל העסק יפעל לצמיחה. אלא שגם צמיחה עסקית יכולה להיות מופשטת במידה שאינה מעוגנת במטרות. לכן חשוב להציב יעד עסקי, גם אם אינכם יודעים איך להגיע אליו.  

מספר העסקים הקטנים שנפתחו מדי שנה בעשור האחרון נע בין 40 ל-50 אלף, מתוכם 80% ייסגרו בשנה. הגעתו של משבר הקורונה הטילה איום ממשי גם על עסקים קטנים שהצליחו עד היום להתקיים בכבוד. לרבים מהם אין מושג כיצד להתנהל במציאות החדשה והבלתי ברורה שנכפתה עלינו, והם מתנהלים בפחד נוראי מפני קריסה. 

קיימים כמה דגשים שכדאי לבעלי עסקים קטנים לשים לב אליהם: 

  1. אמונה שגויה שהמדינה חייבת לקחת אחריות. דמי הביטוח הלאומי שמפריש כל עצמאי אכן צריכים להיות מושקעים גם בסיוע לעסקים קטנים בעתות משבר. תפקיד המדינה לדאוג לכל אזרחיה ובכללם גם לעצמאים. אבל בשל היעדר חקיקה בנושא, על בעל העסק לדאוג לעצמו לחיסכון לימים קשים. רבים יגידו שהם בקושי שורדים עכשיו, שלא נדבר על חיסכון לחופשה או למקרה חירום. אך הפתרון לכך הוא יצירתיות ומחשבה תחילה. 
  1. לגייס משאבים פיזיים ותמיכה. כיוון שרבים נמצאים במקום פחות טוב משהיו טרום-המשבר, עלינו לזהות מהם המשאבים הקיימים ולייצר מהם משאבים פיזיים ותמיכה. זה הזמן להתקשר ללקוחות עבר, לייצר סיעור מוחות ושיתופי פעולה עם עסקים אחרים. נטוורקינג הוא דרך נפלאה לחזק ולייצר קשרים עסקיים נוספים שקודם היה בלתי אפשרי ליצרם ובעלות כספית נמוכה. 
  1. להקפיד על צמיחה הדרגתית. כפי שלא הייתם מצפים לרוץ מרתון אם מעולם לא רצתם, תבנו סרגל מאמצים שאתם מאמינים שתוכלו לעמוד בו נכון. עד אז צריך להתמודד עם התזרים הנמוך ועם האטה במשק. כפי שציינתי קודם, התייעצות עם אנשי פיננסים ו/או מאמנים עסקיים יכולה לתרום לקבלת החלטות מושכלות ולתפור חליפה מותאמת אישית לכל אחד. 

 התפרצות הקורונה הובילה להשבתת מערכת שלמה של עצמאים, לתקופה ארוכה. תמונת ההווה והעתיד הזו מחדדת את משמעותו האדירה של המפגש האנושי, זה שכולנו זקוקים לו ואולי מרוב שהוא בסיסי, אנו טועים לתפוס אותו כמובן מאליו. נדמה שהמשבר הזה מדגיש עד כמה, גם במערכת החדשה שאנו בונים כעת ונתעורר אליה עם סיום המשבר.  עלינו לזכור היטב את המצב הקודם, ולא להסכים לדחוק אותו לשוליים לטובת התמודדות עם המצב החדש. 

 

השארת תגובה

;
גלילה לראש העמוד
small_c_popup.png

פרסום לעסק שלכם
כל עסק צריך
מבט מקומי

דילוג לתוכן