עדכונים חמים
עדכונים חמים
שמורה לא-שמורה
המשנה לראש העיר חדוה

שמורה לא-שמורה

עיכוב בהכרזת פארק השרון כגן לאומי

מעמיד אותו בסכנה של השחתת החי והצומח

קיאקים בבריכת היער

המשנה לראש עיריית חדרה חדוה יחזקאלי, הממונה על תיק איכות הסביבה, מתריעה כנגד העיכוב בהכרזה על פארק השרון כגן לאומי, וטוענת חד משמעית: “אם ימשיכו לעכב את ההכרזה על הפארק, לא
יישאר פארק.” פארק השרון משתרע על פני כ 6,000- דונם מדרום ליער חדרה ועד למצוקי הכורכר בתל גדור, ונחשב לאחד הפארקים היפים במדינה שיש בו נוף טבעי הכולל עצי אלון תבור, חרובים, אלות מסטיק וזנים נוספים. הפארק מהווה ריאה ירוקה המפרידה בין אזור חדרה לאזור נתניה, ועצם קיומו מונע הפיכת האזור לרצף אורבני במישור החוף. ככזה אמור היה להיות מוכרז כפארק לאומי ולעבור לאחריות רשות הטבע והגנים. לדברי יחזקאלי, מחלוקת בין אגף בכיר לתכנון משולב בירושלים לבין רשות שמורות הטבע על הרחבת מסילת הרכבת מעכבת את ההכרזה, והפארק מיותם ומוזנח כאשר טרקטורונים משתוללים בתחומו והורסים בו כל חלקה טובה. יחזקאלי: “מסיבות טבע נערכות במקום ומותירות את הפארק עם כמויות גדולות של לכלוך וזוהמה. כואב הלב על הבריכה הנדירה בירכת יער שהינה השריד האחרון מביצות שנותרו בשרון, אך סירות, קיאקים ואופנועי פדלים, לצד מתרחצים, הפכו את בירכת יער למקום שחייה ושיט, תוך הרס החי והצומח שבתוכה. הפארק הפך להיות אבן שואבת לחובבי מים המשתמשים בבריכת יער כאילו הייתה מקום שחייה למתרחצים ולא שמורת טבע מוגנת ומוכרזת”. בירכת יער היא בריכה עתיקת יומין המשמשת בית גידול למינים רבים של צמחים, ציפורים ובעלי חיים, כמו צבי ביצה, וכן ברכיות, אגמיות, שחפים, שרשירים, אנפות, וצמחים ייחודיים כמו לוטוס הביצות ונוריות מים, הממלאות את הבריכה במרבד לבן ומרהיב. יחזקאלי: “באין משגיח הכל נהרס, ולנזק הנגרם תורמת גם העובדה שבמינהל התכנון מתמהמהים לאשר את הכרזת הפארק כגן לאומי ולהעביר את האחריות של הפארק לגורם מוסמך.” יחזקאלי מעדכנת כי כבר שנת 1995 הכריז ראש ממשלת ישראל דאז יצחק רבין על הפארק כפארק לאומי. אחריו, בשנת 2001 הכריז גם אריאל שרון על פארק השרון כגן לאומי, ובין לבין היו שרי הפנים סילבן שלום וגלעד ארדן שהיו שותפים להכרזה, אך בפועל כלום לא קורא והפארק לא הוכרז באופן רשמי לדברי יחזקאלי, מינהל התכנון גורר רגליים ואינו מוכן לאשר את הפארק כפארק לאומי מאחר שבתחומו עוברות תשתיות רבות של רכבת ישראל, גז, כביש 4 וכביש 2. המינהל מבקש להשאיר לו שטחים רחבי ידיים כדי שתהיה לו שליטה עליהם בבוא היום. זאת למרות שכבר באמצע שנת 2018 נערך תיאום בין כל הגורמים והוחלט כי אין מניעה לקדם את ההכרזה, מאחר שנמצא פתרון לתשתיות הגז, החשמל והתשתיות. הדבר היחיד שטרם נמצא לו פתרון הוא מיקום הרחבת מסילת הרכבת, אבל אין מניעה להכריז על הפארק כדי לשמרו ולאשר בשלבים את הרצועה שבה תעבור מסילת הרכבת עד שיסתיים הליך תכנון המסילה. “המשך עיכוב ההכרזה הוא אחד הגורמים להרס השמורה. יש לקדם את הנושא במהירות, לפני שהכל ייהרס ולא יישאר על מה להכריז.”
.

 

 

 

 

השארת תגובה

;
גלילה לראש העמוד
small_c_popup.png

פרסום לעסק שלכם
כל עסק צריך
מבט מקומי

דילוג לתוכן