חיזוק מערכת החיסון
גדעון יצחק

חיזוק מערכת החיסון

אהבה ותמיכה בימי קורונה

חיזוק מערכת החיסון הוא אחד האמצעים הטובים והיעילים להתמודדות עם מחלות ומגיפות. למי צריך לדאוג בעיקר ואיך לעשות את זה נכון

 בהלת קורונה, שאכן ישנה לה סיבה, אוחזת וחובקת את האנושות כעת ברוב העולם. אני מקבל פניות ללא סוף בשאלה איך להתמודד עם הווירוס ובמה ניתן לתמוך במערכת החיסון ולחזק אותה.

הירידה ביעילות מערכת החיסון, בעיקר בגילים מבוגרים, נובעת לרוב משילוב של גורמי סיכון תוך כדי תהליך ההזדקנות הטבעי החל על כולנו.

אחד מגורמי הסיכון הידועים (אולי הגורם מספר אחת) הגורמים לירידה ביעילות של מערכת החיסון הוא לחץ נפשי (סטרס), ודווקא בקהילת המבוגרים המתחים הנפשיים פועלים בצורה חמורה ועוצמתית פי כמה יותר על מצבה של מערכת החיסון, לעומת מצב דומה אצל הצעירים.

מטבע הדברים, ישנם סוגים שונים של מתחים נפשיים: ישנו מתח נפשי חמור המשפיע לרעה במהירות על מערכת החיסון – ולרוע המזל בעיקר בגיל הזהב אנו חשופים אליו, במקביל לתהליך הזקנה – זה יכול להיות למשל עזיבת מקום עבודה, מוות של הורה או של בן זוג, פרידה ועוד. מצבים רפואיים מסוכנים גם הם מעוררים לחץ נפשי וחרדה, וכן טיפול בקרוב משפחה חולה והשתתפות בכל התהליך המייסר הכרוך בכך ועוד ועוד. חשוב לומר שגם מתח נפשי קל יחסית שצפוי לחלוף בזמן קצר, ישפיע בהחלט גם הוא על המצב הבריאותי.

איננו יכולים ממש להפריד את מערכת החיסון מלעמוד מול סיטואציות אשר אנו נקלעים אליהן מלידתנו. כל תהליך במערכת החיסון הינו פיזי, רגשי ומנטלי בד בבד לאורך כל הדרך. כאשר ישנה יותר יכולת מנטלית, מערכת החיסון אכן פחות נפגעת, כפי שמדיטציה יכולה לקיים.

לכן אני רואה לנכון לטפל בעיקר בהפחתת מתחים נפשיים, שיהיה כמרכיב מפתח לפני כל צמח או תרופה. לדעתי, זאת אמורה להיות דרך מדינית, כמו חינוך, ויש להכניס לתבנית העם כולו לימוד של שפת חשיבה שונה, פחות מלחיצה, פחות מזיקה לציבור ולעם. התקשורת, הטלוויזיה בעיקר, שהיא כלי שימושי לאוכלוסיות המבוגרים, הינה אחד הגורמים לנזקים רבים עבורם. הם נקלעים לחרדות ולפחדים ללא סוף, מתמכרים לדעת מה קורה בעולם ובארץ (גם עם הקורונה) ומרוב בהלה מצבם הבריאותי של רבים מהם מתדרדר מאוד כתוצאה מכך. אצל רבים מהמבוגרים איכות החיים נמצאת בירידה, ובהלת ההמונים דרך מסכי התקשורת משפיעה עליהם פי כמה וכמה כעת.

לפעמים רצוי להוריד הילוך בחיים כדי להעניק יותר זמן איכות לעצמנו על מנת להטיב עם מערכת החיסון. לעיתים רק זה, ללא כל צמחים ותזונה, יספק עמידות איתנה למערכת חיסון בריאה. עד כדי כך הנני טוען שזהו המזון הכי יעיל עבורה. מזון של נחת ולא דחק, מזון של ידיעות עם שלווה ומראות אהבה ושמחה אלו הן כמו מזון-על עבור הנשמה של כל אחד ואחת מאיתנו.

גם בקרב ילדים, שמערכת החיסון שלהם מטבעה חזקה יותר, אנו יכולים לראות עד כמה גורמי לחץ נפשי ומתח שנפעיל עליהם יפגמו בצורה קשה ויובילו למחלות ידועות כגון סטירדו (שיעול נבחני), קוצר נשימה קשה, אסטמה, דלקות קיבה ומעיים ממצבי מתח ולחץ נפשי, פגיעות לתגובות יתר של מערכת החיסון המובילה לאלרגיות ו/או למחלות אוטואימונית. לעיתים די בכך שהם מודעים למריבה או למתח הקיים בין ההורים שלהם, או נתונים במצבי מתח חברתיים במסגרת שבה הם נמצאים ו/ או רצים מדי יום לחוגים ולפעילויות השגיות ומנהיגותיות אשר לעיתים, מבלי שנשים לב, עלולות לפורר את הילד הנתון ללחץ נפשי מוגבר ובלתי פוסק כל יום ויום בחייו. השקעה חינוכית שיש בה ערך צריכה להתקיים האופן יצירתי, תורם ומועיל, שנוכל אכן בזכותו לפתח יותר עמידות ולא שנרכוש דבר והיפוכו.

רוב הציבור הסובל מכאבים כרוניים ולא משנה מה גילו, יזכה להשפעה שלילית נרכשת למערכת החיסון שלו. משום כך צמיד הנני מציע לאותו קהל שימצא תהליך מסוים, או ישתמש בתרופה שיקבל מהרופא, או כל דרך חלופית – העיקר שיוביל את עצמו להפיג את הכאב כדי לא להחליש את מערכת החיסון. לחיות עם כאבים זה כמו לחיות עם עכבר מכרסם כל יום קצת במערכת החיסון כבגבינה. לכאבים יש השפעה שלילית רבה על מערכת החיסון ולכן רצוי לבלום אותם.

בקהילת המבוגרים החשופה יותר למצבי עוני, היגיינה ירודה וגורמי סיכון של דיכאון, כעסים וצריכה מועטה של מזון ומים, מערכת החיסון נחלשת יותר ויותר מהר. ירידת משקל באדם מבוגר ממש מחייבת טיפול תזונתי, ויש “להרימו” בכל דרך, זאת על מנת לשפר את מערכת החיסון שלו.

לרוב טיפול פסיכולוגי מכוון לטיפול בדיכאון הופך ליעיל בשילוב תזונה נכונה ופעילות חברתית, ובתמיכה של פעילות גופנית המותאמת לפי המצב האישי של כל אחד ואחת.

אלה הם הכלים האמיתיים אשר לנו, וכדאי מאוד שנלמד לחזק את החוליה החלשה בשרשרת הדורות שלנו, הלא הם המבוגרים בזקנתם שבינינו.

כדאי לנו להעניק לימוד והשכלה להפחתת גורמי לחץ. כל כיתה וכל ילד בגן חובה כבר צריכים לקבל קצת הנחיות ליוגה, הנחיות ולמידה איך לייצר חשיבה חיובית, חשיבה מדיטטיבית יצירתית. זהו המקור לחזק אותנו בקבוצה לדור ההמשך, שיהיה עמיד יותר.

חיבוק מלא נחת, שלווה, אהבה ואושר ולהביט בחצי הכוס המלאה.

גדעון יצחק

 

השארת תגובה

במת הספר היהודי
גלילה לראש העמוד
small_c_popup.png

מלאו את הפרטים וניצור איתכם קשר

דילוג לתוכן